A magyar neveléstudomány története a szakmai folyóiratok tükrében (1945–1989) – tudományos kommunikáció, szakmai diskurzusok.
Kutatásunk előfeltevéseit és módszertanát a tudományos diszciplínák kialakulásáról és intézményesüléséről szóló elméletek, hazai és nemzetközi empirikus kutatási eredmények határozták meg.
Mindezek alapján a projekt célja, hogy feltárja
- a magyar neveléstudomány intézményeinek (folyóiratok, tanszékek, kutatóközpontok, szakmai szervezetek stb.) történeti állomásait;
- a neveléstudomány mint kommunikációs közösség szociológiai jellemzőit;
- a neveléstudományi kommunikáció sajátosságait;
- a kodifikált tudástartalmak közvetítésének módját;
- a tudósutánpótlás intézményesült formáit.
A projekt a hazai neveléstudomány-történeti kutatásokban úttörő jellegűnek számító társadalomtörténeti orientációjú empirikus kutatásra vállalkozik, amely két fő komponensből áll: egy kollektív biográfiai ill. bibliográfiai elemzésből (tudományszociológiai elemzés SPSS adatbázison), valamint a reprezentatív pedagógiai folyóiratok, illetve tankönyvek kvalitatív feldolgozásból (tartalomelemzés).